22 augusti, 2013

Välkommen till Rydebäcks Bryggeri blogg och det första inlägget!

Jaha - ytterligare än blogg om olika ölsorter eller?

Nja, inte riktigt till att börja med. Har funderat ett tag på det här med ha en egen öl relaterad blogg, jag menar det finns ju redan en hel del på nätet som är bra, intressanta, roliga osv så vad kan/kommer jag att tillföra?

I medierna, då främst morgontidningarna, har det under de senaste månaderna varit flera artiklar om nystartade bryggerier, vilket jag tycker är riktigt intressant och spännande!, men även handlat om sällskap som brygger öl. Det är det sistnämnda som jag inledningsvis tänkte ta upp, nämligen hur man som nybörjare själv kan brygga öl. Tänkte dela upp det i först vad öl är, ingredienser, utrustning, hur man framställer öl i mindre mängder hemma och några saker som man som nybörjare bör tänka på men först en kort introduktion vem jag är.

Hej, jag heter Anders och bor, ja du har nog gissat det, i ett villa samhälle som heter Rydebäck och ligger utanför Helsingborg i Skåne, därav namnet på bloggen. Bodde tidigare i Stockholm, där jag är född och uppväxt, och kom i kontakt med ölbryggningen runt mitten av 90-talet. Då skedde de första stapplande stegen med ölbryggning med de ölbryggningssatser som fanns. En plåtkonservburk, eventuellt humle, torrjäst och så instruktioner. Ärligt talat blev ingen av dem särskilt bra. Jag ville bli en bättre ölbryggare och försökte lära mig mer, det var bara ett problem. Var skulle man hitta vettig information om detta? Jodå, internet fanns men det fanns inte så mycket information där vad jag vill minnas. Så hittade jag Svenska Hembryggarföreningen (SHBF) och de anordnade kurser i ölbryggning. Via bekanta fick jag möjlighet att vara med på en kurs och också smaka en hel del hembryggd öl.

På dessa kurser gick man igenom teori, ingredienser och bryggde öl från grunden (SHBF anordnar fortfarande dessa kurser - se på deras hemsida för att hitta en nära dig). Inga halvfabrikat här inte utan malt, humle, jäst och vatten. Jag fick också reda på var man då kunde köpa det man behövde och förslag på lämplig litteratur. Vid den här tiden kunde man i Stockholm köpa en del grundläggande saker i s k hembryggningsaffärer men dessa var oftast mer inriktade på vin eller framställning av "starkare" produkter. Det fanns dock ett undantag och det var Humlegårdens Ekolager (kommer inte ihåg om det hette så redan då men jag tror det). Företaget finns kvar idag och är definitivt värda ett besök. Den ända litteraturen som, vad jag vet fanns på den här tiden, på svenska var Ölbryggning -  En handbok för hembryggare (ISBN 91-88446-01-8) skriven av Svante Ekelin samt Håkan Lundgren. Dessa två herrar ska ha ett stort tack för deras insats! Tyvärr finns den inte längre att få tag på mer än som begagnad däremot så finns det engelsk språkig litteratur som är mer aktuell. Inte att glömma så har situationen radikalt förändrats till det bättre vad man kan hitta för bra information om ölbryggning på internet. Men i stort var det de förstnämnda en riktig ögonöppnare för vilka möjligheter som fanns att brygga öl hemma. Den första helmalts ölen som jag bryggde från grunden var ett recept från just nämnda bok, en ljus Tjeckisk pilsner kallad Nedomansky Lezak. Den var avsevärt bättre än de tidigare försöken och visst, det blev väl bara ett par liter färdig öl men ändå vilken öl, jag var fast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar