15 september, 2013

Tankar kring Carlsberg Sort Guld II

VS


Carlsberg Sort Guld  - Den nye vs Den Gamle 33cl burken
I ett tidigare inlägg Tankar kring Carlsberg Sort Guld så skrev jag lite om min förvåning kring att det enligt Systembolagets smakbeskrivning för den nya sleek burken skiljer sig mot de andra i Carlsbergs Sort Guld sortimentet. Avslutningsvis där tog jag upp att jag skulle köpa en av vardera 33cl burkar och sedan testa om jag kunde märka någon skillnad.
 
Så var det dags. Båda  burkar är inköpta samtidigt i från samma Systembolag, inte för att jag tror det gör någon större skillnad. Börjar med att låta båda burkarna, en av den nye, utmanaren sleek burken, och gamle 33cl stå i kylen så de har samma temperatur. Systembolaget rekommenderar en serveringstemperatur kring 8-10°C.

Kommer att hälla upp båda burkarna var för sig i exakt samma typ av glas och sedan jämföra dem rakt av mot varandra. Vidare kommer jag dricka resterande hälften direkt ur burken om det skulle kunna tillföra något. Serveringstemperatur var ca 8°C.

Carlsberg Sort Guld - Den nye
Färg
Lätt guld ljus halm gul nyans.

Skum
Snarlikt vitt skum men något mindre mängd.

Doft
Lite metallisk med frisk jästig ton. Lätt maltighet. Mer doft än den andra.

Smak
Lite sträv balanserad beska, Lite fyllighet och sötma.

Direkt ur burken
Ingen skillnad i upplevelse.

Carlsberg Sort Guld - Den gamle
Färg
Samma.

Skum
Vitt hyfsat tjockt, Låg kvar något längre.

Doft
Lättare jästig ton, lätt maltighet med lätt sockerigt inslag.

Smak
Sträv med möjligen lite mer beska, upplevde den något fylligare än sleek:en men inte mycket. Något längre smak?

Direkt ur burken
Ingen skillnad i upplevelse.

Samfattningsvis och avslutande
Om nu vi konsumenter har påverkat övergången, vilket jag personligen inte tror på, till sleek formatet så förstår jag inte riktigt varför. Jag tyckte inte att sleek formatet tillförde något. Det var en mindre skillnad i doft och smak men inte så mycket att jag  i en blindtest skulle kunna skilja dem åt. Undrar vad som menas med "uncompromising quality - exclusive aromatic hops" som står tryckt på båda burkarna?
 
Avslutningsvis kan jag nämna det finns ytterligare en skillnad mellan dessa två produkter och det är priset. Sleek burken är, idag 2013-09-15, en krona dyrare (exklusive pant). Funderar också om Carlsberg kommer att fasa ut den äldre burken?
 
Det finns också andra svenska bryggerier som idag använder sleek burken. Om inte annat verkar det ge bryggerierna en ursäkt att höja priset?

Andra inlägg:
Tankar kring Carlsberg Sort Guld
Tankar kring Carlsberg Sort Guld III - Till sist...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar